Allerede sidste år begyndte Google at tjekke om din hjemmeside er mobiloptimeret. Hvis din hjemmeside er mobiloptimeret, så vil du få et lille mærke der viser at din hjemmeside er mobiloptimeret. (se billede)
Hvad er en mobiloptimeret hjemmeside?
Her er de punkter Google bedømmer ud fra når de skal vurdere om din hjemmeside er mobiloptimeret:
- Hjemmesiden må ikke have indhold som normalt ikke understøttes på mobiltelefoner, f.eks. Flash
- Teksten skal kunne læses uden du zoomer
- Tilpasser hjemmesiden til de mindre skærme så man kun behøver scrolle op og ned, man må altså ikke skulle behøve at zoome eller scroll til siden.
- Links ligger langt nok fra hinanden at man nemt kan trykke på dem med sine store fingre.
- Din hjemmeside skal sende besøgende det rigtige sted hen. Det vil sige at hvis jeg prøver at gå ind og se din produktside fra en mobil, så skal jeg også komme ind på din mobiloptimerede produktside og ikke bare blive sendt hen på forsiden af den mobiloptimerede version af din hjemmeside. Læs mere her om hvorfor du ikke kun må have en side som er mobiloptimeret.
Her kan du finde Googles officielle udmelding omkring d. 21 april.